Pages

Subscribe:

Tuesday, June 17, 2008

EKONOMI RABBANI

Ekonomi adalah asas terpenting pembinaan sesuatu kelompok masyarakat. Hadirnya sebuah masyarakat manusia itu pasti tidak dapat dipisahkan dengan wujudnya sistem perekonomian yang terbaik bagi menjamin kemakmuran dan kemajuan kelompok masyarakat tersebut. Tidak hairanlah seorang tokoh falsafah Yunani, Plato dalam bukunya 'The Republic' menyatakan bahawa asas perkembangan sesebuah negara itu adalah bermula dengan aktiviti ekonomi yang akhirnya berkembang megukuhkan kekayaan sesebuah masyarakat. Tokoh Islam terkenal, Ibnu Khaldun dalam karya agungnya Al-Mukaddimah turut menyatakan sistem ekonomi memainkan peranan yang penting dalam pembinaan tamadun manusia..

Sebagai agama yang syumul, Islam juga mengiktiraf sistem ekonomi dan menggalakkan umatnya berekonomi. Tetapi sistem ekonomi yang bagaimanakah yang dituntut oleh Islam?? Serta diiktiraf pengamalannya??

Sudah tentulah sistem ekonomi yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.. Sebuah ekonomi yang menjamin akan kesamarataan dan keadilan buat umat manusia keseluruhannya. Sebuah sistem ekonomi yang pasti dijalankan hanya untuk mendapat keredhaan Allah SWT. Firman Allah SWT dalam Surah al-Hadid : 7 maksudnya :

"Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, dan belanjakanlah ( pada
jalan kebajikan ) sebahagian harta benda ( pemberian Allah ) yang
dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil. Maka orang yang
beriman di antara kamu serta mereka membelanjakan ( sebahagian
daripada harta itu pada jalan Allah ) mereka tetap beroleh pahala yang
besar."

Matlamat akhir untuk seseorang muslim itu dalam berekonomi adalah untuk merebut CINTA Tuhan yang Maha Esa. Mendapat keredhaan dari-Nya selaku Pencipta segala kurnia. Bukan sekadar mencari kekayaan dunia..bukan juga mencari kebahagiaan dan cinta dunia, tetapi merebut kekayaan di akhirat sana, menagih kebahagiaan dan cinta yang kekal di sisi Tuhan Maha Pencipta. Ekonomi Islam dibina berteraskan kalamullah..Al-Quran dan As-Sunnah yang mulia. Bukan dari akal pemikir ternama, bukan juga dari rasa hati dan ilmu cetek manusia..

Tiada nilai sistem ekonomi Kapitalis, Sosialis di sisi sistem Ekonomi Islam ( sistem ekonomi terbaik seantero alam ). Mengapa kita perlu ragu untuk mengaplikasikannya.. Ekonomi Rabbani pasti menjana kemajuan,keadilan dan kemakmuran sesebuah negara.


Rujukan : 1) الوجيز في الفكر الإقتصاد الوضعي واللإسلامي
2) Penghantar Ekonomi Islam

0 comments: