Pages

Subscribe:

Sunday, July 6, 2008

HIKMAH PENGHARAMAN RIBA

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam istimewa buat sahabat sekalian.. bertemu lagi di lawan kembara ini untuk kita terus memperkatakan tentang riba.
Pada kali ini kita cuba meneroka dan mengembara mencari hikmah pengharaman riba. Mengapa Allah SWT mengharamkan riba sebagimana firmannya dalam surah al-Baqarah: ayat 276:
" وَأَحَلَّ اللهُ اَلبَيعَ وَحَرَّمَ اَلرِّبَا "
Maksudnya:"Allah telah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba..."
Jadi sudah terang lagi bersuluh bahawa riba itu diharamkan oleh Allah SWT. Tetapi pasti ada kebaikan disebalik pengharaman tersebut. Pasti ada hikmah yang tersembunyi disebalik setiap yang berlaku. Seperti mana yang kita tahu, berlakunya penindasan di dalam pengamalan riba itu. Dan sudah pasti perlakuan yang menindas itu amat tidak dituntut di dalam Islam.
Islam mengharamkan riba kerana ia banyak mendatangkan kesan yang tidak baik dari segi ekonomi mahupun sosial. Dari segi ekonomi, riba adalah jalan yang paling tidak elok dalam mendapatkan serta mengumpul kekayaan kerana ia menindas orang yang dikenakan riba itu. Pengamal riba tidak melakukan apa-apa kerja yang melibatkan pengeluaran ataupun perniagaan tetapi hanya menunggu wang daripada orang yang dikenakan riba. Misalnya di sini pemiutang hanya mengumpul kekayaan daripada faedah yang dikenakan ke atas pinjaman penghutang.Rib hanya meningkatkan kekayaan sebelah pihak sahaja dan langsung tidak menyumbang kepada kekayaan Ummah Islam keseluruhannya.
Selain itu riba juga hanya menyumbang kepada sifat malas untuk berusaha yang akhirnya terjadilah pengangguran di kalangan masyarakat. Tidak berusaha barang sedikit pun tetapi hanya menunggu wang datang bergolek ke kaki mereka. Ini amat bertentangan dengan Islam yang amat menggalakkan umatnya bekerja dan mencari rezeki. Rasullullah SAW swndiri yang merupakan kekasih Allah dan manusia yang mulia pun pernah bekerja sebagai pengembala kambing dan peniaga.
Riba juga boleh mendatangkan kesan terhadap keseimbangan dalam ekonomi sesebuah negara. Faedah yang tinggi boleh membawa kapada ketakseimbangan dari segi penawaran dan permintaan seterusnya boleh membawa negara ke kancah kemelesetan ekonomi.
Dari segi sosial, riba langsung tidak memberi faedah kepada masyarakat kerana ia langsung tidak menyumbang ke arah meningkatnya kekayaan sesebuah masyarakat. Apa gunaya riba kalau hanya meningkatkan kekayaan sesetengah pihak sahaja. Maka sudah berlakulah ketidak adilan dalam ,masyarakat tersebut dan kemungkinan besar boleh menggugat kemakmuran sesebuah masyarakat.
Jelas di sini saudara-saudari sekalian bahawa pengharaman riba itu ada hikmahnya yang tersendiri. Apa yang pasti riba dan segala perkara yang bersangkut paut dengannya perlu dijauhi demi mendapat keberkatan dan keredhaan Allah SWT.
Firman Allah Taala dalam surah Ar-Rum, ayat 39 yang bermaksud :
" Dan ketahuilah bahawa sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah ( tidak mendatangkan kebaikan )... "

1 comments:

KG said...

artikel ini sangat membantu sy lebih memahami kenapa riba itu diharamkan..tq penulis :)