Pages

Subscribe:

Wednesday, June 18, 2008

Cabaran Ekonomi Buat Ummah


Bismillahirrahmannirrahim....


Cuba kita imbau sejarah dunia sejenak...


Kita telusuri abad ke-19 yang memperlihatkan pengaruh kuasa-kuasa imperialisme Barat yang menguasai kebanyakan negara-negara di Asia dan Afrika termasuklah negara-negara umat Islam. Tujuan penguasaan mereka sudah pasti untuk kebaikan ekonomi mereka.


Kita rentas pula abad ke-20 yang menyaksikan negara-negara yang dijajah ini cuba bebas dari imperialisme Barat yang nyata merosakkan ini. Mereka cuba sedaya upaya untuk bebas...untuk jauh dari imperialisme ini. Namun hakikatnya mereka tidak berjaya untuk bebas 100%. Mereka masih dikuasai dan dihantui dengan pengaruh Barat yang menyelinap ke setiap ruang rongga intelektual, sosial dan ekonomi masyarakat mereka tidak terkecuali negara-negara Islam sendiri.


Di era mellinium ini, masyarakat dunia, khususnya negara-negara Islam mengharapkan kebebasan menyeluruh dari segenap ruang daripada pengaruh Barat ini; agar membolehkan umat Islam bebas hidup berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah..Namun sudah pasti semuanya ini memerlukan satu gerak usaha yang besar dan berterusan.


Umat Islam perlu bangkit dan cuba membebaskan diri daripada bergantung kepada dunia Barat khususnya. Kebanyakan negara Islam meminjam dalam jumlah yang amat besar daripada negara Barat. Mereka bukan sahaja menggunakan dana asing ini untuk pembangunan negara bahkan sesetengahnya menggunakan untuk perbelanjaan harian negara mereka. Lebih parah lagi apabila ada di antara negara Islam ini menggunakan pinjaman ini bagi membayar semula 'interest' bagi pinjaman mereka. Ini menyebabkan hutang mereka makin membesar, akhirnya ekonomi mereka akan terkesan. Apa yang menyedihkan di sini para 'penghutang' ini pasti mengenakan syarat-syarat tertentu yang akhirnya bakal menyekat segala objektif negara dan memaksa kita mengikut polisi-polisi yang mereka tetapkan. Polisi-polisi ini sudah pasti strategi mereka untuk menguasai negara-negara Islam secara halus.


Islam nyata tidak menggalakkan amalan berhutang. Rasullullah SAW sendiri pernah menolak untuk menyembahyangkan jenazah seorang yang meninggal tanpa sempat menjelaskan hutang sehinggalah Umar sanggup untuk menjamin hutang-hutang orang tersebut.


Prinsip Islam amat jelas menyatakan Umat Islam perlu mengelak dari berhutang walau terpaksa bersusah payah. Apa lagi yang tidak cukup dengan negara Islam.. Negara-negara Islam adalah pengeluar petroleum terbesar dunia,memegang lebih 60% pengeluaran minyak dunia.


Silapnya sudah pasti tiadanya kesepakatan dan persaudaraan sesama umat Islam. Bukan dari sudut ekonomi sahaja tetapi segenap ruang kehidupan ummah. Sepatutnya negara-negara Islam yang kaya-raya boleh membantu yang lain. Sama-sama berganding bahu membasmi kemiskinan di negara-negara saudara seIslam lainnya. Ekonomi umat Islam keseluruhannya tidak dapat berkembang,tidak dapat maju jika masih lagi tiada kesepakatan sesama sendiri..

Tiada guna OIC dan organisasi lainnya dalam menjaga kemaslahatan UMMAH..



bersambung......

0 comments: