" Mak cik, tukarlah ke akaun bank yang jalankan sistem Perbankan Islam. Guna bank bukan sistem Islam ni berdosa."
" Uish, pandai-pandai kau nak mengajar aku pula! Apa bezanya, bank juga kan? Guna untuk simpan duit saja pun. Pinjam di bank tak Islam ni lagi murah kau tau. Nak-nak kalau beli rumah atau aset-aset yang besar. Kau tak berurusan sangat dengan bank tak payah nak tegur aku. Kau tau apa??"
Dialog sebegini sudah biasa kedengaran di kalangan masyarakat kita. Kurang mempercayai sesuatu sistem yang di'branding'kan dengan nama Islam.
Amat pelik situasi begini. Muslim tapi tidak menyokong produk-produk yang berlandaskan Quran dan Sunnah. Saya sangat sedih bahkan risau dengan keadaan yang berlaku di kalangan masyrakat kita hari ini.
Apa yang saya perhatikan, kita suka berfikiran singkat, tidak mahu berfikir panjang. Buat sesuatu perkara hanya dengan menghukum apa yang terzahir sahaja.
Sistem perbankan memang telah lama berakar-umbi di dalam masyarakat kita. Semua manusia sekarang ini majoritinya berurusan dan berurusniaga dengan bank. Banklah yang menjadi tempat kita menyimpan wang. Bank juga tempat kita mendapatkan pinjaman tika wang tidak mencukupi memenuhi hajat kita. Bank juga yang menjadi akar atau pasak kepada kestabilan ekonomi sesebuah negara. Kita hidup bersama bank. Dan bank memerlukan kita untuk membuat untung.
Namun, sedar ataupun tidak setiap urusniaga seorang muslim seperti kita, ada peraturan dan undang-undang yang perlu kita patuhi. Kita terikat dengan undang-undang syariah dan peraturan yang digariskan oleh Allah Taala di dalam Al-Quran.
Urus niaga kita dengan bank juga begitu.
Sebagai seorang muslim kita perlu peka samada apa yang kita lakukan itu betul atau tidak, menepati syara' atau tidak, halal atau haram. Semua itu perlu kita kaji dan teliti terlebih dahulu.
Saya amat pelik dengan rakyat Malaysia. Kita selalu mementingkan soal halal haram apa yang kita makan, namu kita selalu terlepas pandang akan perkara yang satu ini iaitu riba. Ingatlah bahawa riba juga adalah hasil yang masuk ke dalam sumber rezeki kita. Jadi, duit hasil riba yang kita gunakan itu sudah pasti akan juga masuk mendarah-daging di dalam tubuh badan kita semua.
Saya tidak mahu sentuh soal makan dan minum. Apa yang saya mahu bincangkan adalah urusan yang melibatkan soal riba. Yang paling jelas urusan dengan bank.
Saya sebutkan urusniaga dengan bank kerana urusan kita dengan organisasi tersebut masa kini selalu menjebakkan kita dengan dosa riba. Sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran. Samada kita sedar atau buat tidak sedar, kita telah membaluti diri dengan apa yang diharamkan oleh Allah SWT.
Sebab itu kita perlu tahu dan perlu berhati-hati.
Saya yakin masih ramai yang keliru bahkan tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan riba.
Riba dari segi bahasa bermaksud pertambahan atau peningkatan.
Manakala, riba dari pengertian istilahnya pula adalah pertambahan pada hutang yang dikenakan oleh orang yang memberi pinjam kepada peminjam kerana kelewatan membayar kembali hutang ataupun memang syarat yang diletakkan untuk memberi pinjaman. ( Ulama Islam membahagikan riba kepada dua. Saya akan menerangkan riba jenis pertama di sini, iaitu yang melibatkan hutang. )
Menurut para fuqaha', riba mempunyai maksud yang sama dengan faedah atau juga dikenali sekarang dengan interest.
Contoh :
Si A : " Rahman, pinjamkan aku RM 200 boleh? Aku tengah terdesak ni, duit 'kering' langsung dalam poket ni. Nak makan pun tak cukup."
Si B : " Erm..boleh. Tapi ada syarat."
Si A : " Apa dia Man? Erm, aku tak kisahlah, nanti masuk gaji aku bayarlah semula "
Si B : " Ok, kalau kau nak pinjam syaratnya kau kena bayar semula pada aku RM 300. Kalau kau lewat bayar, aku kenakan bunga, setiap hari lewat kau kena bayar RM10
ok?"
Si A : " Ermm..oklah. Aku terdesak sangat ni.."
Tuan-puan boleh lihat di dalam dialog tadi. Mereka sebenarnya sedang melakukan dosa riba dalam transaksi hutang yang dilakukan. Pertambahan di dalam hutang itulah yang dinamakan riba.
Allah Taala menyebut di dalam Al-Quran :
Di dalam surah Al-Baqarah, ayat 275 pula Allah berfirman, bermaksud :
Baiklah, kita sudah mengetahui maksud riba dalam bahasanya yang paling mudah. Sekarang mari kita lihat pula urusan di bank konvensional. Bagaimana boleh dikaitkan riba dengan urusan bank tersebut.
Kita teliti pula contoh ini :
Encik Razak membuat pinjaman di bank A2Z untuk pembelian rumah dengan kadar faedah 6.75%. Untuk tahun berikutnya kadar faedah yang dikenakan tidak diketahui oleh Encik Razak kerana ia bergantung kepada kadar peratusan BLR ( Base Lending Rate ) atau Kadar Pinjaman Asas yang tidak tetap.
Bila-bila masa kadar ini boleh meningkat beberapa peratus. Bayangkan jika kadar ini meningkat tinggi, tentu jumlah yang perlu dibayar Encik Razak juga akan melambung.
Riba telah berlaku di sini di mana Encik Razak meminjam daripada bank sejumlah wang dan perlu memulangkan kembali kepada bank dengan kadar yang lebih tinggi dari jumlah asalnya berdasarkan kadar faedah ( bunga ) yang ditetapkan oleh bank. Jika peratusan tersebut semakin meningkat, lagi teruk Encik Razak menanggung hutang bukan?
Ini contoh untuk pinjaman.
Lihat pula contoh simpanan :
Kamal menggunakan akaun semasa di Bank ABC dengan kadar faedah 0.25%. Duit yang disimpan oleh Kamal digunakan oleh bank untuk menjalankan aktiviti pelaburan untuk mendapatkan untung.
Setiap tahun, bank perlu memberi o.25% faedah ke dalam simpanan Kamal sebagai imbuhan bank menggunakan duit simpanan untuk pelaburan. Mudah kata bank seperti berhutang dengan Kamal dan memulangkan duit yang digunakan dengan lebihan sebagai ganjaran.
Tidak kira bank dalam keadaan untung mahupun rugi jumlah yang sama perlu dibayar oleh bank kepada Kamal. Keadaan ini seolah-olah menindas bank. Bayangkan dalam kerugian yang terpaksa ditanggung, bank juga perlu membayar sejumlah besar wang kepada pelanggannya. Keadaan inilah yang dilarang Islam.
Itu baru satu sudut, lihat pula dari sudut pelaburan tadi.
Bank tersebut akan memilih syarikat-syarikat tertentu yang dikenalpasti kukuh dan dapat memberi pulangan yang besar kepada bank. Jadi, jika syarikat arak ataupun judi dapat memberikan pulangan sebegitu besar, bank akan melabur di syarikat tersebut.
Di dalam Islam, segala urusniaga yang melibatkan arak dan judi adalah haram. Maka, hasil pelaburan di dalam syarikat judi dan arak itu juga adalah haram. Sudah tentu, duit yang kita simpan di dalam bank tadi dihukumkan sebagai haram. Sumber yang haram jika dimakan maka akan mendarah-daging dan mendatangkan keburukan kepada kita di dunia juga akhirat.
Fikir-fikirkanlah.
Baiklah, kita telah melihat contoh pengamalan riba dalam situasi kita di zaman ini. Sekarang, mari kita tinjau pula hukum terlibat dengan riba.
Di awal artikel ini lagi sudah banyak kali saya sebutkan bahawa riba adalah haram di sisi Islam. Dalil pengharamannya banyak boleh kita peroleh dari al-Quran dan As-Sunnah. Antara yang biasa dijadikan hujah adalah ayat yang saya tulis sebelum ini iaitu di dalam surah al-Baqarah ayat 275 hingga 279.
Ayat-ayat terakhir dalam surah Al-Baqarah ini amat panjang untuk dihuraikan kali ini. Insyaallah akan saya huraikan dalam post yang akan datang.
Baik, sekarang kita lihat dalil pengharaman dari Sunnah pula :
Hadis Rasullullah SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud mengatakan :
"Allah melaknat orang yang memakan riba, orang yang memberi riba, saksinya dan jurutulisnya."
" Uish, pandai-pandai kau nak mengajar aku pula! Apa bezanya, bank juga kan? Guna untuk simpan duit saja pun. Pinjam di bank tak Islam ni lagi murah kau tau. Nak-nak kalau beli rumah atau aset-aset yang besar. Kau tak berurusan sangat dengan bank tak payah nak tegur aku. Kau tau apa??"
Dialog sebegini sudah biasa kedengaran di kalangan masyarakat kita. Kurang mempercayai sesuatu sistem yang di'branding'kan dengan nama Islam.
Amat pelik situasi begini. Muslim tapi tidak menyokong produk-produk yang berlandaskan Quran dan Sunnah. Saya sangat sedih bahkan risau dengan keadaan yang berlaku di kalangan masyrakat kita hari ini.
Apa yang saya perhatikan, kita suka berfikiran singkat, tidak mahu berfikir panjang. Buat sesuatu perkara hanya dengan menghukum apa yang terzahir sahaja.
Sistem perbankan memang telah lama berakar-umbi di dalam masyarakat kita. Semua manusia sekarang ini majoritinya berurusan dan berurusniaga dengan bank. Banklah yang menjadi tempat kita menyimpan wang. Bank juga tempat kita mendapatkan pinjaman tika wang tidak mencukupi memenuhi hajat kita. Bank juga yang menjadi akar atau pasak kepada kestabilan ekonomi sesebuah negara. Kita hidup bersama bank. Dan bank memerlukan kita untuk membuat untung.
Namun, sedar ataupun tidak setiap urusniaga seorang muslim seperti kita, ada peraturan dan undang-undang yang perlu kita patuhi. Kita terikat dengan undang-undang syariah dan peraturan yang digariskan oleh Allah Taala di dalam Al-Quran.
Urus niaga kita dengan bank juga begitu.
Sebagai seorang muslim kita perlu peka samada apa yang kita lakukan itu betul atau tidak, menepati syara' atau tidak, halal atau haram. Semua itu perlu kita kaji dan teliti terlebih dahulu.
Saya amat pelik dengan rakyat Malaysia. Kita selalu mementingkan soal halal haram apa yang kita makan, namu kita selalu terlepas pandang akan perkara yang satu ini iaitu riba. Ingatlah bahawa riba juga adalah hasil yang masuk ke dalam sumber rezeki kita. Jadi, duit hasil riba yang kita gunakan itu sudah pasti akan juga masuk mendarah-daging di dalam tubuh badan kita semua.
Saya tidak mahu sentuh soal makan dan minum. Apa yang saya mahu bincangkan adalah urusan yang melibatkan soal riba. Yang paling jelas urusan dengan bank.
Saya sebutkan urusniaga dengan bank kerana urusan kita dengan organisasi tersebut masa kini selalu menjebakkan kita dengan dosa riba. Sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran. Samada kita sedar atau buat tidak sedar, kita telah membaluti diri dengan apa yang diharamkan oleh Allah SWT.
Sebab itu kita perlu tahu dan perlu berhati-hati.
Saya yakin masih ramai yang keliru bahkan tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan riba.
Riba dari segi bahasa bermaksud pertambahan atau peningkatan.
Manakala, riba dari pengertian istilahnya pula adalah pertambahan pada hutang yang dikenakan oleh orang yang memberi pinjam kepada peminjam kerana kelewatan membayar kembali hutang ataupun memang syarat yang diletakkan untuk memberi pinjaman. ( Ulama Islam membahagikan riba kepada dua. Saya akan menerangkan riba jenis pertama di sini, iaitu yang melibatkan hutang. )
Menurut para fuqaha', riba mempunyai maksud yang sama dengan faedah atau juga dikenali sekarang dengan interest.
Contoh :
Si A : " Rahman, pinjamkan aku RM 200 boleh? Aku tengah terdesak ni, duit 'kering' langsung dalam poket ni. Nak makan pun tak cukup."
Si B : " Erm..boleh. Tapi ada syarat."
Si A : " Apa dia Man? Erm, aku tak kisahlah, nanti masuk gaji aku bayarlah semula "
Si B : " Ok, kalau kau nak pinjam syaratnya kau kena bayar semula pada aku RM 300. Kalau kau lewat bayar, aku kenakan bunga, setiap hari lewat kau kena bayar RM10
ok?"
Si A : " Ermm..oklah. Aku terdesak sangat ni.."
Tuan-puan boleh lihat di dalam dialog tadi. Mereka sebenarnya sedang melakukan dosa riba dalam transaksi hutang yang dilakukan. Pertambahan di dalam hutang itulah yang dinamakan riba.
Allah Taala menyebut di dalam Al-Quran :
ومآ ءاتيتم مّن رّبًالّيربوا فى أموال الناس فلا يربوا عند الله
" Dan ketahuilah bahawa sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah ( tidak mendatangkan kebaikan )..."
Di dalam surah Al-Baqarah, ayat 275 pula Allah berfirman, bermaksud :
"...padahal Allah telah menghalalkan jual-beli dan mengharamkan riba.."
Baiklah, kita sudah mengetahui maksud riba dalam bahasanya yang paling mudah. Sekarang mari kita lihat pula urusan di bank konvensional. Bagaimana boleh dikaitkan riba dengan urusan bank tersebut.
Kita teliti pula contoh ini :
Encik Razak membuat pinjaman di bank A2Z untuk pembelian rumah dengan kadar faedah 6.75%. Untuk tahun berikutnya kadar faedah yang dikenakan tidak diketahui oleh Encik Razak kerana ia bergantung kepada kadar peratusan BLR ( Base Lending Rate ) atau Kadar Pinjaman Asas yang tidak tetap.
Bila-bila masa kadar ini boleh meningkat beberapa peratus. Bayangkan jika kadar ini meningkat tinggi, tentu jumlah yang perlu dibayar Encik Razak juga akan melambung.
Riba telah berlaku di sini di mana Encik Razak meminjam daripada bank sejumlah wang dan perlu memulangkan kembali kepada bank dengan kadar yang lebih tinggi dari jumlah asalnya berdasarkan kadar faedah ( bunga ) yang ditetapkan oleh bank. Jika peratusan tersebut semakin meningkat, lagi teruk Encik Razak menanggung hutang bukan?
Ini contoh untuk pinjaman.
Lihat pula contoh simpanan :
Kamal menggunakan akaun semasa di Bank ABC dengan kadar faedah 0.25%. Duit yang disimpan oleh Kamal digunakan oleh bank untuk menjalankan aktiviti pelaburan untuk mendapatkan untung.
Setiap tahun, bank perlu memberi o.25% faedah ke dalam simpanan Kamal sebagai imbuhan bank menggunakan duit simpanan untuk pelaburan. Mudah kata bank seperti berhutang dengan Kamal dan memulangkan duit yang digunakan dengan lebihan sebagai ganjaran.
Tidak kira bank dalam keadaan untung mahupun rugi jumlah yang sama perlu dibayar oleh bank kepada Kamal. Keadaan ini seolah-olah menindas bank. Bayangkan dalam kerugian yang terpaksa ditanggung, bank juga perlu membayar sejumlah besar wang kepada pelanggannya. Keadaan inilah yang dilarang Islam.
Itu baru satu sudut, lihat pula dari sudut pelaburan tadi.
Bank tersebut akan memilih syarikat-syarikat tertentu yang dikenalpasti kukuh dan dapat memberi pulangan yang besar kepada bank. Jadi, jika syarikat arak ataupun judi dapat memberikan pulangan sebegitu besar, bank akan melabur di syarikat tersebut.
Di dalam Islam, segala urusniaga yang melibatkan arak dan judi adalah haram. Maka, hasil pelaburan di dalam syarikat judi dan arak itu juga adalah haram. Sudah tentu, duit yang kita simpan di dalam bank tadi dihukumkan sebagai haram. Sumber yang haram jika dimakan maka akan mendarah-daging dan mendatangkan keburukan kepada kita di dunia juga akhirat.
Fikir-fikirkanlah.
Baiklah, kita telah melihat contoh pengamalan riba dalam situasi kita di zaman ini. Sekarang, mari kita tinjau pula hukum terlibat dengan riba.
Di awal artikel ini lagi sudah banyak kali saya sebutkan bahawa riba adalah haram di sisi Islam. Dalil pengharamannya banyak boleh kita peroleh dari al-Quran dan As-Sunnah. Antara yang biasa dijadikan hujah adalah ayat yang saya tulis sebelum ini iaitu di dalam surah al-Baqarah ayat 275 hingga 279.
Al-Baqarah, 275 : Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan kerana gila. Yang demikian itu kerana mereka berkata bahawa jual beli sama dengan riba. Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Barang siapa mendapat peringatan dari Tuhannya, lalu dia berhenti, maka apa yang telah diperolehnya dahulu menjadi miliknya dan urusannya terserah kepada Allah. Barang siapa mengulangi, maka mereka itu penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.
Al-Baqarah, 276 : Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran dan bergelumang dosa.
Al-Baqarah, 277 : Sungguh, orang-orang yang beriman, mengerjakan kebajikan, melaksanakan solat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.
Al-Baqarah, 278 : Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba ( yang belum dipungut ) jika kamu orang yang beriman,
Al-Baqarah, 279 : Jika kamu tidak melaksanakannya maka umumkanlah perang dari Allah dan RasulNya. Tetapi jika kamu bertaubat, maka kamu berhak atas pokok hartamu. Kamu tidak berbuat zalim ( merugikan ) dan tidak dizalimi ( dirugikan ).
Ayat-ayat terakhir dalam surah Al-Baqarah ini amat panjang untuk dihuraikan kali ini. Insyaallah akan saya huraikan dalam post yang akan datang.
Baik, sekarang kita lihat dalil pengharaman dari Sunnah pula :
Hadis Rasullullah SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud mengatakan :
"Allah melaknat orang yang memakan riba, orang yang memberi riba, saksinya dan jurutulisnya."
- Berkata Rasullullah SAW dari Ibn Mas’ud ra: “Sesungguhnya riba walaupun lumayan (daripada sudut kuantiti) tetapi hasilnya ia akan membawa kepada sedikit dan papa.”
- Berkata Ibn Abbas ra: “Tidak diterima daripada pemakan riba (yang menggunakan harta riba tadi) sedekahnya, hajinya, jihadnya dan persaudaraan."
- Nabi bersabda: “Riba mempunyai 73 pintu, riba yang paling ringan (dosanya) seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya.” (Ibn Majah, 2/764; Al-Hakim, 2/37 Al-hakim: Sohih menurut syarat Al-Bukhari dan Muslim)
- Nabi bersabda: “Satu dirham riba yang dimakan lelaki dalam keadaan ia mengetahuinya lebih buruk daripada berzina sebanyak 36 kali.” (Musnad Ahmad, 2/225; Ad-Dar Qutni, hlm 295; Albani mengatakan sohih dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Hadis Al-Halal Wal Haram Lil Qaradhawi, hlm 103)
- Berdasarkan hadis nabi: “Jauhilah tujuh dosa besar — syirik, sihir, membunuh tanpa hak, makan harta anak yatim, makan riba, lari daripada medan peperangan kerana takut dan menuduh perempuan yang suci dengan zina tanpa saksi adil.”
Lihatlah sendiri betapa besar kesalahan terlibat dengan riba. Adakah kita masih lagi berani untuk mendekatinya??
Fikir dan jawablah dengan pertimbangan iman dan akal kita semua.
Jadi, mengapa tidak bertukar kepada perkhidmatan perbankan Islam??
Anda takut rugi??
Atau takut disoal dan diseksa di akhirat nanti??
Pilih yang mana satu jadi impian anda..
0 comments:
Post a Comment